Äkkiä töistä kotiin

26.8.2019

Äkkiä töistä kotiin

Työhyvinvointi, Liikunta, Työelämä, Hyvinvointi

Työpäivän jälkeen on ihana päästä nopeasti kotiin. On tärkeää, että aikaa jää niin pyykinpesulle, ruuanlaitolle, tiskeille, harrastuksille kuin laatu-ajalle läheisten kanssa. Vastasimme töistä kiirehtijän viiteen mietteeseen.

Miksi työmatkaliikuntaan pitää kiinnittää huomiota juuri nyt?

Työmatkaliikunnasta on puhuttu aina ja aihe pysyy aina vaan ajankohtaisena sen vuoksi, että työmatkaliikunta on erinomainen keino lisätä aktiivisuutta päiviin. Työmatkoillaan passiivisia on kuitenkin harmittavan paljon, sillä FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan vain viidennes miehistä ja kolmasosa naisista raportoi liikkuvansa päivittäin työmatkallaan vähintään 15 minuuttia (1).

Työmatkani on pitkä enkä jaksa enää raskaan työpäivän jälkeen liikkua!

Kyllä, pitkät työmatkat sekä työpäivän pituus vaikuttavat myös tutkitusti siihen, missä määrin liikuntaa jaksetaan ja pystytään työpäivän päätteeksi harrastamaan (2). Tämä on normaalia ja siksi työmatkaliikunta on erinomainen ja helppo keino lisätä aktiivisuutta päiviisi! Vähäinen työmatkaliikunnan määrä saattaa lisäksi olla yksi merkitsevä tekijä ennustettaessa vähäistä vapaa-ajan liikunnan harrastamista (2). Mitä enemmän saadaan lisättyä työmatkaliikuntaa, sitä todennäköisemmin lisääntyy myös vapaa-ajan harrastaminen.

Olen jo kiinnittänyt huomiota liikkumiseeni. Käytän työmatkoillani bussi-juna-bussi -yhdistelmää.

Valitse ensi kerralla paikallisbussin sijaan pyörä tai kävely. Pyöräilyn yhdistäminen julkiseen liikenteeseen on mielekäs vaihtoehto etenkin silloin, kun pidempi osa matkasta tehdään aina samalla liikennevälineellä (esim. juna-pyörä).

Liikkuminen ei motivoi minua.

Liikunnan ei tarvitsekaan motivoida kaikkia. Mieti, mitkä arvot ovat sinulle tärkeitä? Kiinnostaako ekologisuus ja kestävä liikkuminen ja haluaisit vähentää omaa hiilijalanjälkeäsi? Valitsemalla 5km:n pituisella työmatkallasi autoilun sijaan pyöräilyn tai kävelyn 2krt/vko säästät hiilijalanjälkeäsi yhteensä jo 146kg CO2e/vuosi (3)!

Voiko yksi ihminen vaikuttaa ympäristöasioihin?

Suomalaisen aiheuttamat kasvihuonepäästöt ovat vuodessa keskimäärin 10,3 t CO2e (vastaa noin 67 800 kilometrin ajoa autolla). Keskimäärin 20% päästöistä aiheutuu liikkumisesta ja juuri työmatkaliikkuminen muodostaa suuren osan arkiliikkumisestamme (4,5). Valitsemalla kestävän liikkumistavan, voit todella vaikuttaa! Happy Healthy Peoplen uuden hiilipäästösäästö-laskurin avulla pystyt kätevästi ja helposti seuraamaan säästettyä hiilijanjälkeäsi.

 

Lähteet:

(1)    Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K., & Koskinen, S. 2018. Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa: FinTerveys 2017-tutkimus.

(2)    Borodulin, K., Jallinoja, P. & Koivusalo, M. 2016. Epäterveellisen ruokavalion ja vähäisen liikunnan ennustajat, kustannukset ja ohjaustoimet.

(3)    http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/

(4)    https://www.sitra.fi/artikkelit/keskivertosuomalaisen-hiilijalanjalki/

(5)    Salo, M., & Nissinen, A. 2017. Consumption choices to decrease personal carbon footprints of Finns.

« Takaisin

Kommentit 0 kpl