Lisää virtaa juoksuharrastukseen

9.8.2018

Lisää virtaa juoksuharrastukseen

Digitaalinen työhyvinvointipalvelu, Työhyvinvointi, Työelämä, Liikunta

 

Aurinkoinen elokuu ja arki starttasivat viime viikolla. Samaan aikaan lomat loppuivat ja lomalla alkanut säännöllisempi liikunta etsii paikkaansa arjen keskeltä.

Alkaneen arjen kunniaksi Happy Healthy People – sovelluksen sisältö täydentyi erilaisilla juoksuohjelmilla.

Ohjelmavalikoimasta löytyy nyt esimerkiksi juoksuohjelma täysin aloittelijoille. Ohjelman voi aloittaa ilman minkäänlaista juoksukuntoa. Kahdeksan viikon ohjelman noudattamisen jälkeen kunto tulisi olla siinä jamassa, että 30 minuutin juoksulenkki tauotta sujuu kevyesti. Ohjelman jälkeen voi jatkaa juoksuharjoittelua vaikka kohti puolimaratonia.

Valikoimassa on puolimaratonille valmistavia ohjelmia, jotka on jaksotettu kolmeen eri harjoittelukauteen: peruskestävyys-, vauhtikestävyys- ja valmistava kausi.

Kotona vahvempi puoliskoni Mr. Cyclist on tyypillinen kuntoliikkuja, joka liikkuu fillarilla ja juoksulenkeillä useimmiten mukavuusalueellaan, samalla vauhdilla ja samoissa maastoissa - minkä seurauksena kunto pysyy samana, eikä kehitystä juuri tapahdu. Pyysin häntä testailemaan Happy Healthy People – sovelluksen  puolimaratonohjelman vauhtikestävyysjaksoa. Ohjelman juoksutreenien sisältö vaihtelee viikoittain ja lisäksi ohjelmassa on mukana lihaskuntoharjoittelua ja lihashuoltoa. Ohjelman aikana juoksuun haetaan lisää vauhtia ja pyritään nostamaan vauhtikestävyyskynnystä.

Alku näyttää ainakin positiiviselta. Mr. Cyclist testaili 40 minuutin vauhtikestävyyslenkin jälkeen juoksijan kuntopiiriä kotipihalla ja käytti luovuutta lihaskuntoliikkeiden toteuttamisessa. Kahvakuulana toimi miehekäs bensakanisteri.


 



Katsotaan miten Mr. Cyclistin kunto kehittyy syksyn edetessä ja iltojen hämärtyessä. Bensakanisteria en suostu ottamaan olohuoneeseen, joten ehkä hankimme kotiin kahvakuulan.

Ella

« Takaisin

Kommentit 0 kpl