Liikkumaan lasten ehdoilla

21.6.2018

Liikkumaan lasten ehdoilla

Liikunta

 Loma on loistavaa aikaa liikumiselle ja ulkoilulle. Hyötyliikunnan määrää on helppo lisätä, kun kelit suosivat pyöräilijää ja aikataulut ovat vähemmän kiireisiä. Lomalla jos koskaan on aikaa perheen, lasten ja vanhempien yhteiseen liikuntaan. Mitä sitten tehdä lasten kanssa, niin että saa omalle kropalleenkin sopivaa ja kuntoa kehittävää rasitusta? Vanhempien kouluikäisten lasten kanssa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, mutta pienempien lasten kanssa liikunta jää helposti puistossa hengailuksi ja rantavedessä kahlailuksi.

Oma tavoitteeni tälle kesälle on liikkua enemmän lasten kanssa. Meillä on kotona 4 ja 5 vuotiaat työt, jotka harrastavat piha- ja prinsessaleikkejä sekä piirrustus- ja askartelujuttuja. Liikuntaharrastuksiin tytöt eivät ole vielä kovasti hinkuneet. Vanhemman tytön kanssa olemme käyneet lasten suunnistuskoulua. Harrastuksessa pääsee yhdessä metsään piiloon, eikä kukaan arvostele tai käske vieressä. Suunnistuskoulussa korostuu vanhemman läsnäolo. Opettelemme yhdessä kartan käyttöä ja tarkkailemme ympäröivää maastoa. Lapsi haluaa jousta rastilta toiselle ja iloitsemme yhdessä löytyneitä rasteja - ja minä sitä, että lapsi tajusi viimein viimeisellä kerralla, mikä kartassa tarkoitti polkua.

Yhä useammin juoksulenkille lähtiessäni vanhempi tyttö pyytää, saako hän lähteä mukaani. Olemme toteuttaneet muutaman onnistuneen lenkin pururadalla niin, että tyttöni on polkenut pyörällä vieressä, minun juostessa. Ylämäet työnnän häntä selästä ja syke pomppii mäkien aikana saman verran kuin vauhdikkaissa loikkaharjoituksissa (joita en ole tehnyt vuosiin). Aina lenkit eivät ole sujuneet ilman mökötystä. Tyttö ei ole ehkä jaksanutkaan niin pitkää lenkkiä kun minä olin kuvitellut, tai hän haluaisi jäädä matkanvarrelle leikkipuistoon, kun taas itse olen sitä mieltä, että jos lenkille lähdetään, niin siihen ei kuulu leikipuistohengailu, koska minullahan tulisi kylmä ja itikatkin syövät nilkat paukamille - ja se iltapala-aikakin on ihan kohta.

Päätin että tällä lomalla ja tästä eteenpäin alan liikkua enemmän lasten ehdoilla. Pyysin meidän Vierumäen liikunnanohjaajaa Maikkia miettimään pikkulasiperheen vanhemmille sopivia lihaskuntoliikkeitä, joita voisi toteuttaa leikkipuistoympäristössä. Alla Maikin vinkit kuvina myös teille😊 


Voit toteuttaa kaikkia liikkeitä lapsen ehdoilla, mutta lihaskestävyyttä parantaaksesi liikkeitä voi tehdä esimerkiksi 3x 15-20 toistoa. Leikkipuistohikoilun jälkeen voi sitten suunnata hyvillä mielin kahlaamaan uimarannalle.



 

1. Askelkyykky hiekkalaatikon reunalla

 

 

2. Askelkyykky liikkuen eteenpäin - nosta lapsi puolelta toiselle aina kun astut pitkän askeleen eteenpäin. Pidä keskivartalo tiukkana.

 

 

3. Marssi vuorojaloin hiekkalaatikon reunalle, voit tehdä joko askeltaen rauhallisemmalla tahdilla tai vauhdikkaammin näpäyttämällä päkiää laatikon reunalle ja vaihtamalla jalkaa joka hypyllä.

 

 

4. Tasahyppy hiekkalaatikon reunalle.

 

 

 

5. Kyykkää ja nosta lapsi suorilla käsillä esimerkiksi leikkitelineen päälle. Toista niin monta kertaa kuin lapsi ja sinä jaksatte.

 

 

 

6. Punnerrukset liukmäessä. Punnerra ylös kun lapsi laskee ohi. Voit tehdä punnerruksen leveämmällä otteella rintalihaksille tai kapeammalla otteella ojentajille.

 

 

7. Ota kiinni keinusta ja nojaa suorin vartaloin taaksepäin, pidä kädet suorana, Tästä alkuasennosta voit tehdä kaksi alla olevaa liikettä: 7.1. Soutu ja 7.2. yhden jalan kyykky. 

 

 

7.1. Soutu. Vedä lavat yhteen, kyynärpäät taakse, rinta rottingilla kohti keinua.

 

 

 

7.2. Yhden jalan kyykky. Laskeudu alas toinen jalka suorana ja toinen kyykyssä kanta lähellä pakaraa.

 

 

 

8. Aseta jalat keinun sivuille ja aloita lankkuasennosta, vedä sen jälkeen jalat ja kädet suorina peppu hallitusti kohti taivasta ja kurkkaa keinuvaa lasta. Liike kuormittaa hyvin koko kehon lihaksia.

 

 

 

Ainakin kuvattavalla kaksikolla ja allekirjoittaneella kuvaajalla oli hauskaa. Kiitos vielä kuvien 3-vuotiaalle mallipojalle. Materiaalit saatavilla myöhemmin myös Happy Healthy People -palvelusta.

Mukavaa ja liikunnallista kesää ja lomia kaikille!

 

Ella

 

« Takaisin

Kommentit 1 kpl

  • Vaude 🤗
    Anne Haapajärvi