Vinkkejä työyhteisön liikunnan tukemiseen

18.4.2018

Vinkkejä työyhteisön liikunnan tukemiseen

Digitaalinen työhyvinvointipalvelu, Työhyvinvointi, Liikunta, Työelämä, Asiakastarinat, Hyvinvointi

Olin viime viikolla kuuntelemassa urheiluvaikuttaja Antti Pihlakosken puheenvuoroa Kongressimessuilla. Pihlakoski toimii Kansainvälisen ja Euroopan yleisurheiluliiton hallituksen jäsenenä ja työyhteisöliikuntatapahtuma Runfestin toimitusjohtajana. Pihlakosken luennon aiheena oli ”Liikuntaa työyhteisöön”.

UKK-Instituutin huhtikuussa 2018 julkaiseman selvityksen mukaan liikkumattomuuden vuotuinen hinta on vähintään 3 miljardia euroa, jopa yli 7 miljardia. Valtavien kulujen pienentämiseksi liikkumattomuuden vähentäminen on kaikkien vastuulla, myös yritysten.

Luennolla oli koottu hyviä käytänteitä työyhteisön liikunta edistävistä toimenpiteistä. Halusin jakaa Antin kokoamat esimerkit myös teille. Pihlakoski nosti esiin muutamia yrityksiä, jotka huolehtivat työntekijöidensä hyvinvoinnista erityisen hyvin.

Mieleenpainuvimpana esimerkkinä liikuntaan kannustavasta työnantajasta minulle jäi julkisuuttaa saanut Pekkaniska Oy, joka kannustaa työntekijöitään terveellisiin ja liikunnallisiin elämäntapoihin bonuksilla. Tupakattomuudesta työntekijä saa mm. 170 euroa ja alkoholittomasta vuodesta 170 euroa ja työkavereiden kanssa yhdessä tehdyistä lenkeistä maksetaan ”kilometrikoravausta” 1 euro/km. Lisäksi määrättyihin kuntoliikuntatapahtumiin osallistumisesta maksetaan kertakorvauksena 170 euroa. Aika kannustavaa, eikö?


Musti ja Mirri – eläintarvike liikkeessä lemmikit ovat sallittuja työpaikalla. Koirien kanssa ulkoilu kesken päivää virkistää työntekijöitä ja vähentää päivittäistä passiivisuutta. Toimistokoirien on myös todettu vähentävän stressiä ja lisäävän yhteisöllisyyttä. Jos suunnittelet koiran tuomista omalle toimistolle, kannattaa kysyä esimiehen ja tiimin kantaa asiaan ja sopia lemmikkiä ja lenkkeilyä koskevat pelisäännöt. Allergikoille ei saa koitua haittaa toimistolemmikeistä.

Lindorff Oy pyrkii vähentämään istumista, yrityksen strategisena tavoitteena on lisätä työpäivään seisomista 100 min/päivä/työntekijä. Tavoitteena oli, että seisomista jaksotettaisiin vartin pätkiin, tunnin välein. On muistettava, että seisomatyöpisteillä saadaan vähennettyä päivittäisen istumisen määrää, mutta pelkkä seisominenkaan ei ole hyväksi. Olisi hyvä, jos työasentoa voitaisiin vaihdella päivän aikana.

Antin vinkeistä haluan vielä nostaa esille kävelypalaverin ja työmatkaliikunnan. Kävelypalaverien pitämisellä on todettu olevan monia hyötyjä. Ulkoilma ja liikunta virkistävät, ja kävelypalaveri katkaisee mukavasti työpäivää. Kävelypalaverit kannattaa suunnitella kuten mitkä tahansa muutkin palaverit. Aiheena voi olla esim. suunnittelu- tai ideointipalaveri tai päätöksentekopalaveri. Kävelypalaverissa käydyt asiat kirjataan myöhemmin talteen. Kävelypalaveriin saat ohjeita esim. täältä.

Työmatkaliikunnan puolesta kampanjointi kannattaa aina. Työmatkaliikuntakilometrit tai minuutit voi kerätä yhteen tiimeittäin ja palkita aktiivisia tiimejä.

Työmatkaliikunnan hyötyjä voi korostaa seuraavilla ohjeilla:

  • säästät polttoainekustannuksissa
  • vähennät liikennepäästöjä
  • vältät ruuhkat
  • työmatkaliikunnalla voi saavuttaa samat hyödyt kuin täsmäliikunnalla
  • alle 5 kilometrin matkoilla kaupungissa pyörä on nopein kulkuväline


Lisäksi Pihlakoski kannusti yrityksiä hyödyntämään erilaisia työyhteisön liikuntaa lisäävät applikaatioita – esim. taukoliikunnan lisäämisen tueksi sopii hyvin Cuckoo Workout ja liikunnan harrastamisen aloittamisen tueksi Happy Healthy People😊 -sovellus. Happy Healthy People sovellus mahdollistaa nykyään myös työmatkaliikuntaan käytettyjen minuuttien ja kilometrien seurannan, sekä koko yrityksen tasolla, että tiimeittäin.

Ella


« Takaisin

Kommentit 0 kpl