Henkilökohtaista valmennusta

25.10.2017

Henkilökohtaista valmennusta

Digitaalinen työhyvinvointipalvelu, Työhyvinvointi, Työelämä, Asiakastarinat, Hyvinvointi, Liikunta

Liikunnallisen elämäntavan lähettiläänä Vierumäki tarjoaa henkilöstölleen upeiden liikuntapuitteiden lisäksi mahdollisuuden osallistua vuosittain urheiluopiston liikuntaneuvoja opiskelijoiden Personal Training -projektiin asiakkaaksi. Valmennuksen ensisijaisen tarkoituksena on tukea työntekijöiden työkykyä ja ennaltaehkäistä työkykyriskejä. Samaan aikaan projekti antaa opiskelijoille mahdollisuuden kokeilla henkilökohtaista valmennusta aitojen asiakkaiden kanssa.

Tänä syksynä starttasi taas kuuden viikon mittainen terveysliikunnan projekti, johon osallistui parikymmentä innokasta valmennettavaa. Kävin kurkkaamassa kahden hyvin erilaisen vierumäkeläisen treenejä.

Mervi Stenberg päätti hakea valmennukseen, koska toivoi kuormittavan työn vastapainoksi lisää liikuntaa, hauskuutta ja hyvinvointia arkeen. Samalla tavoitteena on saada lisää voimaa lihaksiin ja sitä kautta toimintakykyä entistäkin paremmaksi. Mervi työskentelee myyntineuvottelijana, ja hänen työpäivänsä sisältää paljon istumista. Vastapainoksi Mervi pyrkii polkemaan n. 20 kilometrin työmatkan pyörällä aina säiden salliessa. Lisäksi virtaa aurinkoiseen Merviin tuo talviuinti Vierumäen Valkjärvessä.

Tiesittehän muuten, että Valkjärven rannassa on jo talviuimareille hyppytornin vieressä pukukoppi, joka on kaikkien asiakkaiden ja työntekijöiden vapaassa käytössä kevääseen saakka? Jos et ole vielä kokeillut, niin Mervi ja minä suositellaan lämpimästi, saattaa jopa auttaa kaamoksesta selviämiseen.

Personal training -projektin alkutesteissä valmentaja ja liikuntaneuvojaopiskelija Jenny Ahl huomasi, että Mervi oli fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta lihaskuntoliikkeiden tekniikkaa tulisi harjoitella lisää. Jenny on määritellyt Mervin kanssa yhdessä tavoitteet valmennusjaksolle: tehdä liikunnasta monipuolisempaa, sekä harjoittaa lihaskuntoa ja ryhtilihaksia kehittävää liikuntaa. Seuraamallani hikiliikuntakerralla Mervi pääsi testaamaan tasapainoa ja koordinaatiota hyppyharjoituksilla. Jenny totesikin tasapaino- ja koordinaatioharjoitteiden olevan tarpeellisia kaikenikäisille liikkujille. Seuraavilla kerroilla Mervi Ja Jenny kokeilevat mm. kuntosaliharjoittelua ja fitball-harjoitteita musiikin tahtiin.

Mervi on käyttänyt valmennuksen aikana ja ennen valmennusta Happy Healthy People -mobiilipalvelua. Applikaatioon Mervi merkitsee liikuntasuorituksiaan ja Jenny pääsee seuramaan Mervin merkitsemiä harjoitteita palvelun valmentaja-työkalun avulla. Mervi kokee Happy Healthy People palvelun olevan mukava motivaatio jokapäiväiseen liikuntaan ja viikoittaisen liikuntatavoitteen täyttämiseen.

Toinen sporttinen parivaljakko, joiden hikisiä treenejä kävin kurkkaamassa, oli liikunanohjaaja Maikki Prusila ja liikuntaneuvoja opiskelija Riina Kolehmainen. Maikki vastaa mm. Vierumäen Active Hours tuntien tuotannosta ja koordinoinnista. Maikin työ sisältää perus istumatyöntekijään nähden suorastaan valtavasti liikuntaa. Tavallisesti Maikki ohjaa minimissään 5 tuntia ryhmäliikuntaa viikossa, sesonkiviikoina määrä moninkertaistuu. Kolmen pojan kiireistä arkea pyörittävältä liikunnalliselta Maikilta jää lihashuolto tarpeeseen nähden liian vähäiseksi. Maikin valmentaja Riina totesi, että Maikin haasteina on selkeästi liikkuvuus ja tavoitteena henkilökohtaisessa valmennuksessa olikin harjoittaa Maikin liikkuvuutta sekä lihasvoimaa ja tuoda vaihtelua harjoitteluun.

Riinan oma tausta on itsepuolustuslajeissa ja Riina päättikin opettaa Maikille seuraamallani tapaamiskerralla omasta lajistaan tuttuja ”ninjakuperkeikkoja”, eli ukemeja. Ukemien tarkoituksena oli opettaa Maikille täysin uusia juttuja joita hän ei muuten tekisi. Itsepuolustuslajit rasittavat kehoa monipuolisesti, ja lajiharjoitteista löytyy kaikenlaisia liikkujia haastavia liikkeitä. Maikin ukemit eivät näyttäneet vielä yhtä sulavilta kuin Riinan vastaavat, mutta naurusta ja ilmeistä päätellen uusien liikkeiden harjoitteleminen oli virkistävää.

Riina kertoo jännittäneensä alkuun liikuntaguru-Maikin valmennusta, mutta Maikin positiivinen ja helposti lähestyttävä asenne oli osoittanut jännittämisen turhaksi. Ensimmäisellä treenikerralla Maikki kertoi alkuhaastattelun yhteydessä omista toiveistaan ja tarpeistaan. Riina sai tehtäväksi selvittää vatsalihasten erkaumaa koskevat erityishuomiot Maikin liikuntaa ajatellen. Riina kertoikin perehtyneensä vatsalihaserkaumaa koskeviin rajoitteisiin konsultoimalla fysioterapeuttia. Vatsalihasten erkauma tulee usein raskauden jälkeen, ja erkauman palautuminen vaatii erityisesti syvien vatsalihasten laadukasta harjoittelua.

Sekä Riina että Jenny pääsevät tulevaisuudessa taatusti soveltamaan Mervin ja Maikin kanssa oppimiaan taitoja ja tietoja. Mervi ja Maikki saivat varmasti myös imettyä itseensä nuorten innokasta ja positiivista energiaa. Molempien valmennettavien mielestä Personal Training -projektissa parasta oli henkilökohtaisuus – se, että valmentaja oli liikuntatuokiossa vain heitä varten, yksilöllinen ohjaus on kuitenkin harvinaista herkkua:) .

Ella

 

 

 

« Takaisin

Kommentit 0 kpl